Startups

My Deasy

EKF 20230918 1420 1

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Er gaat iets stuk, je hebt geen zin om te zoeken naar het bonnetje of denkt er überhaupt niet aan dat je nog recht op garantie hebt. Je hebt ook geen zin om lang in de wacht te hangen bij de klantenservice en laat het er maar bij zitten. Je koopt wel een nieuw apparaat.. Begrijpelijk, maar niet zo duurzaam. Joost van Es en Maikel Wolters willen hier verandering in brengen met hun garantieplatform My Deasy, en de ‘wegwerpmaatschappij’ op z’n kop zetten.

Het idee ontstond jaren terug al, toen Maikel naar eigen zeggen “in een veel te luxe sportschool niet heel veel aan het doen was” en een advertentie op een scherm voorbij zag komen. Een tuingereedschapmerk beloofde 25 jaar garantie. “Dat kun je mooi zeggen, dacht ik toen. Want op het moment dat je gereedschap kapot gaat is dat bonnetje allang zoek of niet meer leesbaar. Uiteindelijk zal niemand zich beroepen op die 25 jaar garantie.”

App om bonnetjes in te bewaren

En zo werd “op het moment dat apps als paddenstoelen uit de grond schoten” het zaadje gepland voor een app waarin je als consument je bonnetjes bewaart en als retailer meer inzicht krijgt in lopende garanties en aanvragen.

Maikel wilde hiervoor zijn oud-studiegenoot Joost aan boord krijgen. De twee vullen elkaar goed aan en wisten in het verleden al succes te boeken door samen een ‘kwartje van kok’ coincard uit te brengen. “Daar konden we onze studentenrekening aardig mee spekken”, aldus Maikel. Maar de op Texel wonende horeca- en vastgoedondernemer Joost was op dat moment te druk met andere zaken.

Onverwacht collectors item

Tot Joost jaren later een belletje kreeg van Maikel. Hun kwartje-van-kok-coincard was totaal onverwacht een gewild collectorsitem geworden. “Ze werden voor honderd euro verkocht op Catawiki!”

Met nog een doos coincards op voorraad werd dit een mooie financiële meevaller voor de jongens en hét moment voor Maikel om nog eens een balletje op te gooien. Dit keer met succes.

Meer dan alleen een app

De twee waren verbaasd dat zo’n soort app nog steeds niet bestond, maar kwamen er al snel achter waarom. “Het is erg complex.”

My Deasy is namelijk veel meer dan alleen een app. Joost legt uit: “Er is inderdaad een app waarin je als consument al je bonnetjes inscant en garantiebewijzen bewaart, maar de kracht zit hem in de koppeling met de retailer. De retailer heeft namelijk een dashboard met daarin een compleet overzicht van alle lopende garanties, klachten en openstaande aanvragen.

Gaat er iets stuk? De app vangt het eerste contact met de klant op. De retailer krijgt alle gegevens voor een vlotte afhandeling via het dashboard aangereikt, waar nodig inclusief foto’s en filmpjes. Indien gewenst plant de consument zelfs direct een fysieke afspraak in de winkel in. “Zo staat de juiste medewerker al klaar en word je als klant nooit meer van het kastje naar de muur gestuurd.”

Voor een consument is het zo veel makkelijker om beroep te doen op zijn garantierecht. En een retailer bespaart tijd en daarmee geld, heeft veel meer inzicht, kan beter inspelen op behoefte van de klant en scoort punten op klachtenafhandeling.”

Minder wegwerpproducten

Maar dat is niet alles. Het achterliggende doel van Joost en Maikel is om met My Deasy bij te dragen aan een circulaire economie, met minder ‘wegwerpproducten’. “We willen producenten aanmoedigen om producten te maken met een langere levensduur.”

Maikel illustreert het met een voorbeeld: “Laatst ging ik met vrienden kamperen en een paar jongens kochten nog snel wat extra campingstoeltjes bij een bekende goedkope keten. Twee van de zes stoelen sneuvelden datzelfde weekend. Daar ga je vervolgens niet achteraan, te veel moeite voor die paar euro, ook al heb je recht op garantie.

Een producent ziet daardoor geen noodzaak om producten van betere kwaliteit te maken. Maar komen er steeds weer garantie-aanvragen binnen over dezelfde stoelen, dan moet je zien hoe snel een producent ze toch eens tegen het licht houdt.”

"We willen de kracht van de mkb-retailer weer een beetje teruggeven."

Dezelfde service bieden als de grote jongens

Is dit garantieplatform dan wel aantrekkelijk voor een retailer? “Juist wel”, vervolgt Joost. “Als retailer kun je enorm veel analytische gegevens inzien, bijvoorbeeld een analyse welke producten vaak stuk gaan, of welke toeleveranciers traag reageren. Een winkelier kan zo betere keuzes maken qua producten, zijn klantenservice verbeteren en zijn klanten beter bedienen. Wat lijdt tot meer herhalingsaankopen en een hogere omzet.”

“We willen de kracht van de mkb-retailer weer een beetje teruggeven”, vervolgt Maikel. “Een goede klachtenafhandeling is de beste salestechniek. Grote spelers weten dit als geen ander en winnen dan ook steeds meer terrein. Als mkb’er heb je hier niet de tijd en middelen voor. Het platform My Deasy biedt dan uitkomst. Je kan dezelfde service bieden als ‘de grote jongens’.”

ZWINC helpt ons de juiste keuzes maken

Joost en Maikel klopten aan bij ZWINC omdat ze op gegeven moment merkten in rondjes te lopen. “Dankzij de coaches, en iedereen eigenlijk die je ondersteunt, kwamen we weer verder. Of het nu gaat om financiën, techniek of marketing. Ze denken overal in mee. Natuurlijk moeten wij zelf de kar trekken, maar ZWINC helpt ons om de juiste keuzes te maken en sneller te groeien.”

Lancering midden 2024

De twee hebben inmiddels grote stappen gezet in de onderzoeksfase van hun platform en het MVP (minimal valuable product) is gereed. De volgende stap is kapitaal ophalen, het dashboard en de app finetunen en vervolgens lanceren. Dit staat op de planning voor medio 2024, waarna het dashboard gaandeweg steeds verder uitgebreid zal worden.

Zo hoopt My Deasy afscheid te nemen van de papieren bon, de mkb-retailer te ondersteunen en op deze manier bij te dragen aan een duurzamere toekomst!

Wil je ontwikkelingen volgen? Houdt ZWINC in de gaten en schrijf je in via www.mydeasy.com.

Heb jij ook een goed idee?

Let's start your business now!

Neem contact op met Koen.

Startup coach Koen Hobelman
Startup community Zwolle ZWINC 3 4

Blijf op de hoogte

Lees het laatste nieuws

Lees meer
Team startup Zwolle ZWINC

Sluit je aan bij ZWINC

Bij ons krijg je de tijd om van jouw idee een haalbare business te maken.

Met een werkplek, gebruik van ons machinepark, coaches tot je beschikking, een uitgebreid netwerk, gratis masterclasses én €2750,- startkapitaal.

Lees meer