Zet twee ambitieuze startups en een doorgewinterde ondernemer bij elkaar in een inspirerende ruimte, gooi er een vraag uit de markt tegenaan en voilà: een nieuwe startup is geboren. Binnen een paar maanden up-and-running en meteen succesvol. Dit is – heel kort door de bocht – het verhaal van Battery Trailer.

“Het idee speelde al langer,” vertelt Sjoerd-Jan Reinders, een van de vijf founders van Battery Trailer. “Onze mede-founder Rens van Gurp, die solar-carports verkoopt, kreeg vaak de vraag of hij ook iets wist voor duurzame energie op bouwplaatsen. Bouwstroom regelen is tegenwoordig lastig of zelfs onmogelijk, en dieselaggregaten passen niet meer bij emissieloos bouwen.

Batterij op aanhanger als oplossing

Grote aannemers hebben vaak een eigen mega-accu, maar voor middelgrote aannemers kan dit nooit uit. “Een batterij op een aanhanger is voor hen de perfecte oplossing,” aldus Sjoerd-Jan.

Kansen

Rens had deze oplossing niet, maar het idee bleef hangen. Hij besprak het met zijn businesscoach bij ZWINC, Sjoerd-Jan, die ook meteen kansen rook. “Maar,” zeiden ze meteen, “áls we dit doen, dan zetten we er een topteam op.”

Quote

Áls we dit doen, dan zetten we er een topteam op.

ZWINC’s groeiprogramma

Niet lang daarna zaten Rens en Sjoerd-Jan samen in de pilot van ZWINC’s nieuwe groeiprogramma: Let’s Grow. Rens als deelnemer, Sjoerd-Jan als businesscoach. Ook Mito Solar, een startup in flexibele zonnepanelen voor o.a. ruimtevaart, deed mee.

Sjoerd-Jan: “Wij wisten toen direct: deze jongens moesten we erbij hebben! Ze zijn briljant op dit gebied en weten hoe het werkt.” Het enthousiasme was wederzijds en Battery Trailer was geboren.

Sterk team

“We zijn vanaf het begin met z’n vijven,” zegt Sjoerd-Jan. “Rens en ik zijn commercieel sterk en openen deuren. Ray en Danny zijn onze Willie Wortels – zij bedenken, bouwen én engineeren alles. En dan is er Jules, onze schakel tussen techniek en commercie. Zonder hem zouden wij niets begrijpen van Ray en Danny, en andersom. De twee verschillende takken binnen onze startup werkt erg prettig en ook snel.”

Quote

Het bleek niet alleen technisch haalbaar, maar ook bedrijfseconomisch interessant.

Schetsen en onderzoeken

Ze gingen voortvarend aan de slag: terwijl de tech-experts begonnen met schetsen, onderzochten Rens en Sjoerd-Jan de marktvraag. “Daarna hebben we het prototype op papier uitgewerkt,” vertelt Sjoerd-Jan. “Het bleek niet alleen technisch haalbaar, maar ook bedrijfseconomisch interessant. Een échte win voor de aannemer. Binnen 3 jaar is de investering er al uit!”

Eerste prototype

Om het idee kracht bij te zetten, zocht de startup contact met een grote verhuurder van bouwmachines. Hun reactie? “Als jullie het bouwen, worden wij partner.”

Dat gesprek vond plaats in april. In juni stond het eerste prototype al klaar. “We gingen vol gas,” vertelt Sjoerd-Jan. “Na de eerste tests hebben we het prototype verbeterd en zo hufterproof mogelijk gemaakt. Vervolgens hebben we het laten testen door een aannemer met zijn zwaarste materieel – en dat ging perfect.”

Battery trailer met trailer
De heren met een Battery Trailer

Wat is een Battery Trailer?

Waar hebben we het nu precies over? “De Battery Trailer is, zoals de naam al zegt, een accupakket op een aanhanger. Je laadt hem op, neemt hem mee naar de bouw en sluit er machines of apparaten op aan. De trailers hebben een capaciteit van 24 kWh tot 195 kWh. Om aannemers nog meer gemak te bieden, is er ook een watertank van 1000 liter toegevoegd welke kan worden ingezet voor de bouw. De Battery Trailer levert dus stroom en water. Ook uniek aan de Battery Trailer is dat hij kan worden opgeladen via krachtstroom maar ook via een standaard laadpaal die overal te vinden is. Hierdoor laadt bijvoorbeeld de 43 kWh Battery Trailer op in slechts 2 uur ”

De batterijtrailer is daarnaast uitgerust met een gebruiksvriendelijke interface, waarmee klanten op afstand verbruik en status kunnen volgen.

Productie opschalen

De vraag naar de trailers is nu al enorm, zelfs groter dan de startup aankan. “En dat zonder actieve marketing,” zegt Sjoerd-Jan. Daarom ligt de focus voorlopig op het opschalen van de productie. “Onze productielijn moet efficiënter, zodat we op grotere schaal kunnen leveren.”

De bouw verduurzamen

En dat is niet alles. De heren zien nog meer kansen, passend bij hun missie. “Battery Trailer is onderdeel van Energy Infra, dat zich richt op het verduurzamen van de bouwsector. Naast de accu-aanhangers willen we meer verduurzamen,” zegt Sjoerd-Jan. “Zo onderzoeken we hoe hijskranen die nu nog op diesel draaien, ook elektrisch kunnen worden aangedreven. Dat is onze volgende uitdaging.”

De kracht van een startup-community

Dat Battery Trailer is ontstaan binnen ZWINC laat de verbindende kracht zien van een sterke startup-community. De startup is uiteraard ook zelf aangesloten.

“ZWINC helpt ons enorm, vooral via hun netwerk,” vertelt Sjoerd-Jan. “Maar ook praktisch: hier hebben we faciliteiten, vergaderruimtes en toegang tot andere ondernemers voor hulpvragen. Dit ecosysteem is voor ons heel belangrijk.”

Bikkelen

Dat de mannen niet stilzitten is duidelijk. En dat allemaal naast hun andere ondernemingen en/of baan. Sjoerd-Jan: “Het is wel even hard bikkelen, dit eerste jaar. Maar het doel is uiteindelijk steeds meer uit handen te kunnen geven. En zelf te blijven pionieren.”

Quote

Bij ZWINC hebben we faciliteiten, vergaderruimtes en toegang tot andere ondernemers voor hulpvragen. Dit ecosysteem is voor ons heel belangrijk.

Meer over Battery Trailer

Nieuwsgierig? Check de website van Battery Trailer. Of ga eens langs bij de bouw van De Tippe, een nieuwe woonwijk in Stadshagen, Zwolle, waar je de trailer in actie kunt zien!

Battery trailer1