Een op de drie vrouwen hebben in meer of mindere mate last van urineverlies. Liselotte Volkers merkte dat tijdens haar stage vanuit haar opleiding HBO Verpleegkunde van Windesheim. Liselotte: “Ik merkte dat er veel vrouwen zijn met urineverlies. Van jong tot oud. Veel vrouwen klagen erover, maar doen tegelijkertijd geheimzinnig. Er rust toch een soort schaamte op."
Vanuit die gedachte kwam ze, na een aantal gesprekken met haar broer, op het idee om modieus incontinentie ondergoed op de markt te brengen. Samen gingen ze aan de slag. Hij vanuit zijn opleiding Small Business en Retail management en zij vanuit haar achtergrond als verpleegkundige.
Uiteindelijk ontwikkelde Liselotte ondergoed dat bestaat uit vier lagen. Bij het kruisje een laag waar het doorloopt, dan een absorberende laag, dan een laag die het tegenhoud en dan het katoen van het ondergoed zelf. Liselotte: “De constructie is ideaal. Je hebt geen inlegkruisje meer nodig. Zo kan je bijvoorbeeld heerlijk sporten, doe je na het sporten het ondergoed in de was en kan je het de volgende keer weer gebruiken. Met het ondergoed dat ik maak kunnen vrouwen zich toch vrouwelijk en sexy voelen.”
In 2019 won Liselotte met haar ondergoed de prijs ‘Beste Student Ondernemer 2019’ bij Windesheim en dat bracht haar verder. Een mooie boost op LinkedIn, media-aandacht en een stijgende vraag. Het deed Liselotte besluiten zich voor de volle 100% te richten op haar bedrijf. Haar broer zag andere mogelijkheden en ze ging alleen verder. Liselotte: “Door het succes kreeg ik behoefte aan een kantoorruimte en mensen om mee te sparren. Thuis is ook maar thuis. Ik moest denken aan een workshop ondernemerschap die ik bij Windesheim volgde van ZWINC manager Bastian Coes. Daar vertelde ik hem over mijn product en hij zorgde toen voor een interview in de Stentor. Met dat gesprek in mijn achterhoofd heb ik contact gelegd voor een nadere kennismaking.”
Tijdens haar bezoek bij ZWINC werd Liselotte direct enthousiast. Ze werd voorgesteld aan de andere ondernemers, hoorde over het uitgebreide coaching traject en het brede netwerk. Liselotte: “Door me bij ZWINC te vestigen krijg ik niet alleen een werkplek, maar ook sparringpartners en coaches die me verder helpen. Zo helpt Annachien Dijkstra (die vanuit Windesheim ook aan ZWINC is verbonden) me vanuit haar kennis binnen de textielbranche waar ze vroeger in heeft gewerkt en weet startup coach Paul Groenink veel over marketing en merkpositionering.“
De komende tijd richt Liselotte zich op het technisch verbeteren van haar product om zo concurrerend te zijn en te blijven. Liselotte: “Natuurlijk zijn er concurrenten op de markt. Die houden me scherp en dwingen me om te blijven innoveren. Zo ben ik nu aan het kijken of ik het ondergoed zo kan maken dat je geen last meer hebt van nare geurtjes. Kwaliteit staat daarbij voorop. Ik wil geen troep maken.”
Daarnaast blijft Liselotte zich inzetten om het taboe rond incontinentie aan te pakken. De grote bedrijven denken vanuit de gedachte massa is kassa. Ik kijk verder en wil hulp bieden, niet alleen door zoveel mogelijk ondergoed te verkopen, maar juist door goede voorlichting te geven en methodes aan te reiken om er via oefeningen aan te werken.”
Benieuwd naar het ondergoed van Liselotte bekijk dan hier haar website.